Några höjdpunkter
- Mycket bra möjligheter att fotografera björnar och järvar på nära håll
- Med lite tur kan vi även se och fotografera varg
- Vi har FEM nätter i gömsle
- Vi är på plats under björnarnas brunsttid vilket ger möjligheter att fotografera speciella beteenden
- I juni är det fotoljus i princip dygnet runt
- 29 välbyggda och inkörda gömslen, i bra kvalitet, ger möjlighet till många olika typer av bilder
- Småfågelmatning med bra fotomöjligheter finns vid vårt boende
- Reseledaren kör grundliga workshopar i ”rovdjurs- och gömslefotografering”
- Du får egen fotografisk rådgivning och tips i en liten grupp av likasinnade
BJÖRNENS LANDSKAP
Gränsen mellan Finland och Ryssland är hundratrettio mil lång och går genom obefolkade skogar och ödemarker. Området vi besöker ligger mindre än två kilometer ifrån den ryska gränsen. På den ryska sidan ligger det stora naturreservatet Kostamus som tillsammans med den ödenaturen på den finska sidan skapar fantastiska miljöer för björnar och andra djur. Marken där gömslena finns är sedan januari 2016 ett privat naturskyddsområde och all jakt är sedan dess förbjuden. Detta göra att alla djur i området får leva i en lugn och skydda miljö. Här är förutsättningarna för att se och fotografera inte bara björnar, utan även järvar bland de bästa i hela Europa. Med lite tur så kommer även varg förbi.
FOTOGRAFERA BJÖRN
När man sitter på pass är det största möjliga tålamod och tystnad som gäller. För oss urbana själar är det ovant att lyssna till tystnaden. Den är inte absolut men kan ändå kännas tryckande för någon. Eller befriande för andra. Man måste anstränga sig för att höra ljud. Två torrakor som lutar sig mot varandra knirkar lågmält. En större hackspett hoppar krafsande på en tallstam en bit bort. Men jetflygplan verkar inte ha något frekventerat flygstråk inom hörhåll och det är långt till trafikerade vägar. Allt signalerar frid.
Plötsligt varnar en korp. Sedan blir det tyst igen. Vi spänner öron och ögon. Det verkar vara något på gång eftersom korpen varnar på nytt. I skogskanten några hundra meter bort anar vi en rörelse mellan träden. Och igen. Nu en bit längre till vänster. Med kikarens hjälp ser vi hur en björn rör sig bland träden. Den ser mörk ut och rör sig målmedvetet. Men vi hör inga ljud från den. Efter en stund är den framme nära oss. Mindre än hundra meter bort. Den vet att här brukar det finnas något ätbart. Nu hör vi också när björnen klafsar runt i den blöta mossan. Våra kameror med långa teleobjektiv är skjutklara. Kanske hör björnen något ljud från oss trots att vi försöker vara så tysta vi kan. Men björnen är luttrad. Den vet att vi sitter där, men den vet också den inte behöver vara oroad. Så länge vi bara gör sådant som björnen är van vid, har den matro.
GÖMSLENA OCH ARRANGEMANGET
Denna resa bjuder på en kombination av fina möjligheter till rovdjursbilder, praktisk gömslefotografering och flera workshops i viltfoto och optimalt kamerautnyttjande. I vårt område finns det hela 29 olika gömslen. Vi hinner inte med att fotografera från alla men det finns möjlighet att välja gömsle i olika väderstreck och miljöer, allt utefter vilken typ av bild vi vill ha. Gömslena håller hög kvalitet, med bra stolar och fästen för stativhuvud och en rejäl hylla att använda bean bag på om man föredrar det. Gömslena är utrustade med sängar, täcke/sovsäck, kudde och enklare toaletter. Vi kommer att vara en eller max två fotografer i varje gömsle.
Reseledaren Jan Gyllensten har 40 års erfarenhet av sportfoto, där han samlat på sig en bred erfarenhet av vad som fungerar ”när det gäller och när det går fort”. Kunskaper som är väldigt användbara även då vi vill fånga de viktiga ögonblicken ute i naturen. Sedan 2017 har Jan ägnat sig helt åt naturfoto.
På morgonen återvänder vi till vår lodge för att äta frukost samt kanske vila lite och redigera bilder vi tagit. På eftermiddagen innan det är dags för middag och att ge oss av ut till gömslena igen, har vi tid för våra workshops och diskussioner kring de fotografiska utmaningar vi stöter på. Att fotografera djur som kan röra sig i varierande miljöer med olika hastighet från ena sekunden till den andra och där ljuset ibland kan skifta snabbt, ger oss många parametrar att ta ställning till; ”Hur ska jag fördela det tillgängliga ljuset mellan ISO, slutartid och bländare”. Eftersom det inte finns något facit för frågan, får vi fina möjligheter till förutsättningslösa diskussioner om detta och mycket annat under vår vistelse på lodgen.
För de som vill fotografera även på förmiddagarna finns en fågelmatning utanför lodgen.
WORKSHOP
Under resan kommer vi att ha flera workshops som kommer att täcka in rovdjurs- och gömslefotografering ur många olika aspekter och anpassas till deltagarnas förkunskaper.
Resan passar alltså utmärkt för dig som vill prova på och börja fotografera rovdjur från gömsle, men precis lika bra för dig som hållit på länge och vill ha ett ”rutinerat bollplank” för att diskutera hur vi kan plocka ut bästa möjliga resultat av vår fotoutrustning och olika situationer.
Sista dagen tittar vi på varandras bästa bilder från dagarna här och att ger positivt sinnad feedback till alla som vill (bildvisningen är som vanligt helt frivillig om någon deltagare skulle känna att man inte vill visa sina bilder).
Dagsprogram
Dag 1-5 (19-13/6) (Frukost, Middag)
Vi gör oss hemmastadda och får information inför de kommande dagarna. Vi äter middag ca kl 15.00 gör iordning egen matsäck till kvällen/natten och skjutsas sedan ut till fotogömslena. Under 5 kvällar och nätter här kommer vi att helt fokusera på att fotografera från olika gömslen med start vid ca kl. 16.00 och vi blir kvar i gömslet hela natten för att få fotomöjligheter några extra timmar på morgonen också.
Brunch ca kl 09.00. Relax. kl. 13.00 samlas vi till information, bildföredrag eller workshop. Middag kl 15.00. OBS: Samtliga klockslag är ungefärliga och kan ändras.
Dag 6 (14/6) (Frukost)
Frukost och avfärd hemåt.
Fotografiskledare
Jan Gyllensten, född 1955, började sin fotobana då han som 16-åring hoppade av skolan och gick en lärlingsutbildning till fotograf. Ägnade sig sedan under 40 år åt sportfotografering och hann med att bevaka 6 olympiska spel och mer än 50 VM, EM och WC-finaler.
2017 bestämde sig Jan för att gå i pension och sluta fotografera. Sedan tidigare fanns ett stort intresse för djur-/friluftsliv som lett till åtskilliga fjällvandringar, men aldrig med kamera… (”Jag skulle ju vara ledig…”)
Sannolikt blev Jan fort en jobbig pensionär, eftersom både hustrun och goda vänner frågade varför han inte tog med sig en kamera och försökte fotografera de fåglar och vilda djur han kunde spendera timmar åt att bara titta på…?
Det blev bara ett försök, för sedan var Jan helt såld på fotografering av natur och kanske framförallt rovfåglar och vilda djur. Resandet fanns ju i blodet sedan sportfototiden och de senaste fem åren har det därför på nytt blivit en mycket resande för Jan och hans kameror…
Jan har sina fotografiska rötter i den analoga och mekaniska fotograferingen, långt innan det fanns autofokus eller andra automatiska funktioner i våra kameror. Då var kunskaper om ljusmätning, ISO-värden, slutartider, bländare och skärpedjup avgörande för att kunna ta en bra bild. Idag delar Jan gärna med sig av sina tankar kring hur dessa parametrar på olika sätt kan kombineras med våra nutida kamerors automatiska möjligheter.